Terug
Richtlijn Schrijven voor beeld
Richtlijn Schrijven voor beeld
Richtlijn Schrijven voor beeld
Wat maakt schrijven voor beeld anders voor papier? uitklapper, klik om te openen
Lezen van een beeldscherm kost veel inspanning en gaat langzamer dan van papier. Toch onthoud je informatie van een beeldscherm minder goed dan van papier. Je moet de aandacht van de lezer dus vasthouden. Daarnaast worden beeldteksten niet lineair gelezen, maar interactief. De lezer bepaalt zelf waar hij begint en in welke volgorde hij leest. Dit maakt structuur, opbouw en samenhang extra belangrijk.
Waar moet je op letten bij het schrijven voor beeld? uitklapper, klik om te openen
Beslis vooraf of informatie met tekst of beeld moet worden overgebracht. Kies je voor beeld, besteed dan aandacht aan de volgende tien punten:
- Vermijd overbodige woorden. Hoe korter, hoe beter. Denk aan woorden als althans, immers, overigens, trouwens, toch, daarentegen, desondanks, etc.
- Schrijf actief. Schrijf studenten kiezen X, niet X wordt gekozen door studenten.
- Gebruik opsommingen, dit zorgt voor meer overzicht.
- Geef alleen relevante informatie. Ook hier geldt hoe korter, hoe beter. Geef alleen informatie die de lerende moet onthouden, passend bij de leerdoelen.
- Maak korte zinnen. Let vooral op zinnen met veel komma's. Deel deze op.
- Vermijd herhaling. Schrijf niet Na het doorlopen van deze e-module weet je: (1)meer over je benodigde vaardigheden m.b.t. lesgeven en (2) meer over je benodigde vaardigheden m.b.t. begeleiding van aios. Maak hiervan: Na deze e-module weet je meer over je benodigde vaardigheden m.b.t: lesgeven en begeleiding van aios.
- Wees consistent. Gebruik overal dezelfde (vak)begrippen en stijl (jij/u).
- Schrijf informeel. Dit creëert een natuurlijke, prettig leesbare schrijfstijl. Schrijf niet zorgdragen, maar zorgen voor, niet betreffende maar over.
- Plaats geen inkoppers: als er een video staat, is het niet nodig om uit te leggen dat je erop moet klikken om de video af te spelen.
- Druk je krachtig uit. Schrijf gebruik in plaats van gebruik maken van.