Richtlijn Leerdoelen formuleren
Richtlijn Leerdoelen formuleren
Wat zijn leerdoelen? uitklapper, klik om te openen
Een leerdoel is een concrete beschrijving van de gewenste kennis die de lerende moet verwerven en toepassen of gewenst gedrag dat de lerende moet kunnen laten zien na afloop van de leeractiviteit. Let op: het aantal leerdoelen hangt af van de duur van je leeractiviteit. Hou het haalbaar.
Waarom zijn leerdoelen belangrijk? uitklapper, klik om te openen
Leerdoelen bepalen de keuze voor het type leeractiviteit, zoals een e-module of een training. Vervolgens zijn de leerdoelen de basis voor het ontwerp en de invulling van de leeractiviteit. Je kunt hiermee altijd nagaan of alle benodigde informatie aan bod komt om de leerdoelen te bereiken. Andersom kun je ook altijd nagaan of alle verstrekte informatie bijdraagt aan de leerdoelen. Als dit niet het geval is, kun je die informatie beter weglaten om afleiding te voorkomen. Leerdoelen geven dus houvast, niet alleen voor de ontwerper, maar ook voor de lerende als hij de leeractiviteit doorloopt.
Waaraan voldoet een sterk leerdoel? uitklapper, klik om te openen
Een leerdoel bestaat idealiter uit vier componenten. Dit lukt niet altijd. Probeer in elk geval het verwachte gedrag en de leerinhoud op te nemen.
- Gedrag. Wat moet de lerende met de leerstof kunnen doen? Gebruik hiervoor actiewerkwoorden die aansluiten bij de activiteit die ze moeten kunnen.
- Inhoud. Op welke inhoud moet de lerende de beschreven activiteit kunnen toepassen?
- Voorwaarden. In welke context moet de lerende het gedrag vertonen? M.b.v. een bepaald programma, in een bepaalde situatie? De voorwaarden kunnen van invloed zijn op de type vragen/opdrachten/interacties die je kiest.
- Norm. Welke minimumprestatie vind je nog succesvol? Wat moet de lerende precies doen om een 'voldoende' te krijgen?
Tip! Gebruik de SMART-criteria om je leerdoelen te toetsen.
Voorbeeld uitklapper, klik om te openen
"Aan het eind van deze e-module kan je zes (norm) niveaus van participatie (inhoud) benoemen en toelichten (gedrag) op basis van de participatieladder, zoals geformuleerd door Teunissen (1993) (voorwaarde)"