Richtlijn Keuze interactievorm
Richtlijn Keuze interactievorm
Wat zijn interactievormen? uitklapper, klik om te openen
Een interactievorm is een manier waarop er interactie plaatsvindt tussen mensen, dieren en/of dingen. Bij online leermiddelen gaat het dus om de interactie tussen de gebruiker en het online leermiddel. Bewust en doelgericht inzetten van de juiste interactievorm verhoogt het leerrendement, omdat je de gebruiker actief met de leerstof aan de slag laat gaan.
Wanneer zet je welke interactievorm in? uitklapper, klik om te openen
Er zijn diverse interactievormen, elk met een eigen mate van interactiviteit en effect op de gebruiker. Bekijk onderstaande lijst met interactievormen om te ontdekken wanneer je welke vorm het best kunt inzetten. De meeste interactievormen zijn zowel in H5P als Rise 360 te gebruiken. Als dit niet het geval is, dan staat dat in de opmerkingen.
Interactievorm | Toelichting | Doel | Opmerkingen |
---|---|---|---|
Stelling | Je moet aangeven of een bewering waar of onwaar is. | Redeneren | |
Multiple choice | Je moet bij een vraag één van de antwoordopties selecteren. | Herkennen Redeneren Toepassen | |
Multiple response | Je moet bij een vraag meerdere antwoordopties selecteren. | Herkennen Redeneren Toepassen | |
Short answer | Je moet een open vraag beantwoorden d.m.v. een citaat, enkele woorden, een enkele zin, getal of formule. In H5P kan je ook een ontbrekend woord in een zin laten invullen. | Reproduceren Redeneren Benoemen | Minder geschikt in online leermiddelen. Door een typfout kan een antwoord onterecht fout worden gerekend. |
Long answer | Je moet een open vraag beantwoorden d.m.v. een samengestelde zin, toelichting, complexe berekening of bewijs bestaande uit meer stappen. | Formuleren Beschrijven Signaleren Oplossen Benoemen | Je kunt alleen algemene feedback geven. |
Essay | Je moet een aanzienlijke tekst, gestructureerd volgens inleiding, middenstuk, slot of een uitgebreide berekening zelfstandig produceren. | Argumenteren Redeneren Evalueren Analyseren | Je kunt alleen algemene feedback geven. |
Drag & drop-match | Je moet tekst of plaatjes op de juiste plek in een afbeelding of tabel slepen. | Verbanden leggen | Plaatjes nog niet mogelijk in Rise 360, wel in H5P. |
Drag & drop-sorteer | Je moet tekst of plaatjes in de juiste volgorde plaatsen. | Reproduceren | Nog niet mogelijk in Rise 360, wel in H5P. |
Hotspot | Je kan op meerdere plaatsen in een afbeelding of illustratie klikken om meer informatie te krijgen of een spot aan te wijzen. | Informeren Herkennen | |
Flashcards | Je moet voor jezelf bedenken wat de betekenis is van het begrip/plaatje op de voorkant van de kaart, voor je deze omdraait en het antwoord ziet. | Reproduceren Verbanden leggen |
Voorbeelden uitklapper, klik om te openen
Je maakt in een leerpad een Interactive Book over het personeelsportaal. Je wil dat je collega’s leren hoe ze een declaratie indienen. Ze moeten eerst in het personeelsportaal de juiste knoppen herkennen. Je kunt hierbij verschillende interactievormen kiezen:
- Multiple choice: ‘Op welke knop moet je in het hoofdmenu klikken als je een declaratie in wil dienen?’ Antwoord: tekst/foto’s van de knoppen uit het menu.
- Drag & drop: ‘Zet de stappen om bij het declaratieformulier te komen op de juiste volgorde’.
Als je collega's de juiste knoppen kunnen herkennen, wil je dat ze een correcte declaratie kunnen indienen. Ook hier kun je verschillende interactievormen kiezen:
- Een stelling: 'Het bedrag van een declaratie is inclusief btw'. Antwoord: waar/niet waar
- Een short answer: 'Je wilt een declaratieregel invoeren voor product X met een bedrag van € 165,- excl. btw voor jouw afdeling. Hoe omschrijf je het product?'